Maud

I dag fick jag för första gången i mitt liv träffa Sveriges näringsminister Maud Olofsson!
Andra gången i mitt liv fick jag komma in på näringsdepartementet.
Jag fick förmånen att i besöksdelegationen representera Svenska kyrkans och Diakonias aktivister tillsammans med Evelina Kurki, som också åker med på resan.

Jag fick säga hur vi har jobbat i Sollentuna församling för att samla in namn. Och passade på att nämna att för de ungdomar som jag har talat med om Countdown råder det inga tvivel; klimatförändringarna är på allvar och vi måste göra något nu. 

Maud är förväntansfull inför Köpenhamn, hon bar en 2 grader-knapp på sitt rockslag!
Men, hon kan inte lova att jobba för en minskning av EU:s utsläpp av växthusgaser med 40% fram till 2020.
20-30% är det aktuella förslaget. Det är bra, men inte nog.

Kraven i Countdown to Copenhagen är;
Vi vill att Sverige ska kämpa för ett avtal som:
  • håller den globala uppvärmningen under +2ºC.
  • gör att EU minskar de egna utsläppen av växthusgaser med 40 % till 2020.
  • gör att EU - utöver sina egna åtaganden -  betalar för minst lika stora utsläppsminskningar och bidrar till klimatanpassning i utvecklingsländer.

I morgon: Köpenhamn!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback