Kyrkomötet

Då var det dags igen. Kyrkomötet, Svenska kyrkans högst beslutande organ, sammanträder första sessionen denna vecka i Uppsala. Undertecknad har stol nr. 250 av 251 och är vald för nomineringsgruppen POSK (kolla gärna www.posk.se).


Uppsala Domkyrka i morgondimma

Denna session inleddes med ett färgsprakande firande av beslutet som togs den 27 september 1958; att även kvinnor skulle kunna bli prästvigda. Kungen, drottningen, Viktoria och Carl-Philip var här och gästade! Eftersom min plats är på första raden i plenum så promenerade de endast 1 meter från mig! =)

Annars domineras första sessionen av utskottsarbete. Jag sitter som ersättare i Ekonomi- och Egendomsutskottet. Vi behandlar

Jag är i alla fall glad att jag hade möjlighet att ställa en fråga jag gått och tänkt länge på till Svenska kyrkans ekonomichef, Helen Ottosson Lovén som tillsamans med bla. Lars Friedner (generalsekreterare för Svenska kyrkan) gästade utskottets förhandlingar idag.
Jag har sedan jag kom med i kyrkomötet undrat varför nationella nivån i Svenska kyrkan har så mycket värdepapper i företag som sysslar med verksamhet som inte är socialt eller miljömässigt hållbar.
T.ex. Statoil, Volvo, Nestle m.fl. Helen svarade att mycket har hänt sedan årsredovisningen för 2007 och lovade mig en färsk rapport.

Svenska kyrkans unga har ett tält utanför Universitetshuset där sammanträdena är.

Checka gärna in fler bloggare från kyrkomötet; http://kyrkomotet.blogspot.com

Peace!
Em

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback