Taizé

Jag och boyfriend Saw bestämde oss lite hastigt för att efter påsk hänga med Sollentuna Församling (bla konfagruppen Källankonfa) till klostret Taizé nära Lyon i Frankrike. 30 timmars bussresa dit och hem och fem fina dagar i Taizé tillsammans med cirka 4000 andra ungdomar från hela världen. Vi firade gudstänst tillsammans med bröderna i kommuniteten tre gånger om dagen. Utöver det var det långa köer til maten, bibelstudier, samtalsgrupper, praktisk arbete, sångövning, promenader i den fina, tysta parken "Source" och mycket tid att reflektera, be, snacka med folk och varva ner. Typ precis det som vi behövde.

image50
Min och Saws samtalsgrupp i Taizé. Från Belgien, Mexico, Spanien m.m. kom folket!

image51
Saw, Doris, Lars, Linnea, Jessica och Marcus vid Oyak (där man hänger).

image52
Lunch - fransmännen gillar baguette, morgon, middag och kväll.

image53
Kyrkan i bakgrunden, alltefetrsom det har vallfärdat folk till Taizé så har man byggt ut kyrkan. Det är ingen "traditionell" kyrkbyggnad utan lite mer gympasal än stenkyrka liksom.

image57
På väg till "Tystnaden" som parken "St Etienne" eller "Source" kallas i folkmun.

image55
Commerce équitable - heter rättvis handel i Frankrike.
Här i en liten livsmedelsaffär i 4000 invånaresstaden Cluny, en halvtimmes bussresa från Taizé.

Kommentarer
Postat av: Ulrica

Vad gött ni verkar ha haft det i Taizé! Kan inte fatta att jag missat två resor dit...:( Men nästa gång då! Hittade din blogg alldeles precis. Det är roligt för jag har nyligen startad en egen och har lyckats välja samma design som du och även namnen är rätt snarlika. Och jag gissar att vi kommer att skriva om liknande ämnen dessutom...:) Haha, jag lovar att jag inte härmat dig med avsikt. Lite skoj var det tycker jag. Vi ses på fredag:) Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback